Monday, January 5, 2009

PENING2 LALAT


Apabila terkena bahana STRESS,concentration terhadap sesuatu kerja selalu terganggu.Tetiba rasa blurr,lampi (lambat pick up),sedih atau rasa nak nangis pun ada.Stress secara negatifnya selalu menyebabkan TENSION( jika diluar kawalan).Tp best sangat2 jika kita dapat break stress tu untuk elakkan tension kerana secara positifnya stress menyebabkan kita lagi struggle berusaha untuk kecapi apa yang kita impikan..

Stress dikalangan kaum hawa sering dikaitkan dengan perubahan hormon.hmm..perubahan hormon ketika menstrual cycle(kitaran haid),pregnancy(mengandung),lactating(penyusuan bayi)...Dikalangan kaum adam pula stress mungkin berikutan memikirkan tanggungjawab yang dipikul,kurang tidur atau cara pemakanan yang kurang teratur..

Apa yang penting,kenal pasti punca sebenar bagi memudahkan jalan penyelesaian dilakukan...
""Al-quran is the powerful medicine""....x cuba x tahu,pasti ada ketenangan bila dah mencuba nnt.insyaAllah.."sesungguhnya dengan mengingati Allah hati2 akan menjadi tenang"



Musim2 peperiksaan ni,mesti semua org sibuk mengulangkaji pelajaran...hhmmm...jgn lupa jaga masa tidur.Tidur sangat penting untuk penyimpanan maklumat juga untuk refreshment otak..hmm tp klo terlebih tidur...no comment =)...mereka dan diri mereka yang rugi...



Makan...... best nyer!!=)...

Ada org pernah cakap..

breakfast like king>>pastikan nutrient cukup untuk bekalan tenaga di siang hari
lunch like queen>>nak elak mngantuk kalau makan bnyak sgt
dinner like poorer>>mkan sekadarnya

Jika mampu...amalkan puasa2 sunat kerana secara tidak langsung ianya membantu dalam membentuk disiplin diri..(eg.bersahur mendidik kita bangun awal...etc..) dan ianya memberi kita pengalaman merasai keperitan saudara2 kita yang kekurangan makanan (eg. in Gaza)..


KAWAL STRESS, HIDUP CERIA
....yeah...peace!!!=)




3 comments:

  1. aloh..aku comel tang garfield tu....
    neway...kalo malas nak bgn sahur, ape nk wat??(mcm pg td...hehe)

    ReplyDelete
  2. heheh...comel2...haaa...cube ko bg permission kat aku kejut ko ganaz2...haa,kang senang la hang nak bgun...=)

    ReplyDelete
  3. jgnla stress2...hehe...sahur jgn x sahur eh,,musim sejuk ni lapaq x tahan..

    ReplyDelete